Розвиток дрібної моторики у дітей з ООП
В даний час відзначається різке збільшення дітей з відхиленнями в психомоторному і мовному розвитку. Моторика відноситься до вищих психічних функцій. У дітей із ООП спостерігаються відхилення: порушення довільної регуляції рухів і недостатня координація і чіткість мимовільних рухів. Найбільш страждає у дітей даної категорії моторика пальців рук. Відхилення в розвитку моторної сфери у дітей з ООП створюють певні труднощі в різних видах діяльності.
Як же пов'язаний розвиток дрібної моторики руки з розвитком мови? У корі головного мозку мовна область розташована поруч з руховою. Вченими доведено, що тренування тонкої (дрібної) моторики пальців рук надає великий вплив на розвиток активної мови дитини. При роботі кисті і пальців в корі збуджується відповідний центр. Функція руки і мова розвиваються паралельно. Це повинно використовуватися в роботі з дітьми із ООП.
Дітям з ООП необхідна систематична корекційна робота, з використанням максимально ефективних методів і засобів, спрямованих на підвищення рівня розвитку дрібної моторики.
У роботі з розвитку дрібної моторики у дітей з ООП необхідно дотримуватися основного принципу дидактики: від простого до складного.
Підбірка ігор та вправ, їх інтенсивність, кількісний і якісний склад повинен варіюватися залежно від індивідуальних і вікових особливостей дітей.
Робота з розвитку рухів пальців і кисті рук повинна проводитися систематично по 10 хвилин кілька разів на день. Набір пальчикових ігор може мати такий зміст:
-
Пальчикові ігри з скоромовками з елементами арттерапії.
-
Пальчикові ігри з віршами з елементами арттерапії.
-
Пальчикові ігри-казки з елементами казкотерапії.
-
Пальчикові ігри з паличками і кольоровими сірниками. З них діти можуть викладати букви, цифри, відповіді на загадки, розв'язувати головоломки з елементами кольоротерапії.
-
Шнурівки. У старшому дошкільному віці дітям можна запропонувати на дерев'яній дощечці з дірочками зобразити методом шнурівки друковані літери, цифри, геометричні фігури, предмети побуту з опорою на зразок.
-
Пальчиковий алфавіт з елементами арттерапії.
-
Пальчиковий театр з елементами лялькотерапії.
-
Ігри з крупами. Дані ігри допомагають не тільки розвинути координацію рухів і окомір, але й закріпити зорові образи. Ігри з гудзиками, кнопками, гачками і намистинами з елементами арттерапії ..
-
Плетіння кісок з ниток, різнокольорових стрічок. Дана вправа допомагає дитині розвинути почуття ритмічності, координувати роботу обох рук.
-
Самомасаж кистей рук з використанням різних предметів (каштанів, масажних м'ячів, гумок і т.д.) з елементами су-джок терапії.
-
Малювання за трафаретами, за фігурним лінійками з елементами арттерапії.
-
Малювання на піску з елементами пісочної терапіі.
-
Виконання графічних вправ.
-
Штрихування.
-
Обведення.